Piaskowanie jest to ogólna nazwa wielu metod, polegających na wystrzeliwaniu mieszanki powietrza i różnego rodzaju materiałów ściernych, w kierunku czyszczonej powierzchni. Tego typu zabiegi mają wiele zastosowań. Wiele z nich można stosować do różnego rodzaju powierzchni i do różnych materiałów, a niektóre są zalecane tylko i wyłącznie w przypadku konkretnych zastosowań i procesów technologicznych. Opiszmy sobie, do czego może nam przydać się metoda piaskowania?
Piaskowanie
Przede wszystkim w pierwszej kolejności, powinniśmy sobie opowiedzieć o tym, czym możemy piaskować. Chodzi tu głównie o typy urządzeń. Piaskowanie może odbywać się za pomocą ręcznych piaskarek strumieniowych lub za pomocą piaskarki komorowej. W pierwszym przypadku stosujemy piaskarki do obrabiania powierzchni o bardzo dużych wymiarach, na przykład ścian budynków, piaskowania jachtów lub do zastosowań, które nie obejmują zbyt dużego zakresu prac, czyli na przykład piaskowanie drobnych elementów w naszym przydomowym warsztacie. Natomiast duże maszyny służą do tego, aby na przykład duże elementy takie jak przykładowo rama roweru, można było umieścić w takiej komorze i bardzo szybko oczyścić, na przykład ze starej farby w bardzo krótkim czasie. Wiadomą sprawą jest, że w pierwszym przypadku piaskarkę może nabyć niemal każdy (oczywiście będzie to uzależnione od tego, ile chcemy na nią wydać i jaką taką piaskarka ma mieć wydajność oraz moc), natomiast w drugim przypadku piaskarki komorowe są dedykowane dla firm. Chodzi głównie o cenę.
Piaskowanie jachtów
Na samym początku powiemy sobie o zastosowaniu, które niekoniecznie każdemu przychodzi w pierwszej kolejności na myśl. Piaskowanie jachtów, jest bowiem rzeczą, jaką poleca się osobom, które mają jachty lub inne jednostki pływające. Tych ludzi jest jednak w naszym kraju coraz więcej, więc warto dla nich o piaskowaniu jachtów opowiedzieć. Piaskowanie jachtu polega przede wszystkim na tym, że za pomocą piaskarki usuwamy różnego rodzaju zabrudzenia z zewnętrznej części kadłuba. Piaskowanie jachtu, najlepiej jest wykonywać raz w sezonie. Wówczas możemy piaskować jacht relatywnie niewielką mocą i osiągnąć efekt zadowalający. Jeżeli piaskowanie jachtu odbywa się rzadziej, potrzebujemy maszyn o większej mocy, lub musimy poświęcić na ten zabieg zdecydowanie więcej czasu. Czasami dochodzi do tego, że piaskując strumieniem o dużej mocy, możemy uszkodzić farbę kadłuba, co wymaga od nas dodatkowej pracy na usunięciu takiego uszkodzenia. Lepiej więc piaskować częściej niż rzadziej. Piaskowanie jachtów jest przede wszystkim wykonywane po to, aby zmniejszać opory hydrodynamiczne, jakie jacht wytwarza, podczas pływania po wodzie. Kiedy kadłub jest zanurzony przez dłuższy okres, wówczas na jego powierzchni mogą narastać różnego rodzaju niewielkie kolonie wodnych organizmów, które z jakimś czasem mogą znacznie zwiększyć opory hydrodynamiczne. Ich kolonie świetnie przyciągają również zanieczyszczenia. Szczególnie duże znaczenie ma to dla osób, które posiadają jachty lub łódki sportowe, ponieważ w ich przypadku każdy węzeł, czy nawet jego dziesiąte części są niezwykle istotne, jeżeli startują w zawodach.
Oczyszczanie powierzchni ze starych powłok
Oczyszczanie powierzchni z różnego rodzaju starych powłok (chodzi tu głównie o powłoki malarskie), jest chyba najważniejszym zastosowaniem piaskarek. Chodzi tutaj przede wszystkim o samochody, ramy rowerowe, różnego rodzaju metalowe elementy lub meble drewniane. Piaskowanie jest przede wszystkim bardzo skuteczne. Nie ryzykujemy zbytnio, że powstaną jakieś większe ubytki materiału szlifowanego czy polerowanego i dzięki temu, tą metodą niemal każdy może bezpiecznie oczyścić dany element, co nie zawsze jest wykonalne, stosując inne metody, chociażby nawet szlifowanie czy zdzieranie tych powłok z użyciem papieru ściernego, ponieważ papier ścierny, może wbrew pozorom dość mocno ingerować w strukturę zewnętrzną. Bardzo często, jeżeli zaczynamy szlifować papierem ściernym o zbyt dużej gramaturze, później musimy cały element dodatkowo jeszcze wygładzać papierem ściernym o mniejszej gramaturze, także ilość pracy włożona w taki proces, jest zdecydowanie większa, niż w przypadku piaskowania.
Zdzieranie korozji
Zdzieranie korozji z metalowych elementów, jest drugim najważniejszym zastosowaniem piaskowania. Wykonuje się je właściwie z takich samych powodów jak zdzieranie powłok malarskich, z tym że tutaj celem naszego działania jest usunięcie korozji, która bardzo często jest korozją powierzchniową, występującą na bardzo dużej powierzchni. Korozja taka charakteryzuje się tym, że jej warstwa nie jest zbyt gruba, ale jak wspomniano, występuje na dużej powierzchni i najlepiej jest do jej usunięcia, używać metod jak najmniej inwazyjnych, głównie dlatego, że nie ingerujemy zbytnio w materiał. Tego typu zabiegi są na tyle bezpieczne, że obrabiany detal nie traci swojego pierwotnego kształtu, co jest szczególnie istotne na przykład w przypadku niektórych części samochodowych, które chcielibyśmy po oczyszczeniu ponownie użyć, na przykład w silniku.