Specjalista SEO

Specjalista SEO

Specjalista SEO: przenosząc biznes do formatu online, właściciel musi przede wszystkim opracować strategię, która pomoże wypromować stronę internetową w czołówce wyników wyszukiwania i przyciągnąć ruch organiczny. W przypadku braku niezbędnej wiedzy i doświadczenia konieczne jest pozyskanie specjalisty SEO, który zajmuje się wewnętrzną i zewnętrzną optymalizacją, a także wie, jak działają roboty sieciowe i budowane są rankingi wyszukiwania. Współczesnego specjalistę SEO można nazwać cyfrowym bohaterem. Wie, jak działają algorytmy wyszukiwania, umie opracować strategię promocji, ma wiedzę z zakresu marketingu i projektowania, a także doskonale współpracuje z innymi specjalistami i klientami.

Podstawowa wiedza z zakresu SEO

Jak każdy profesjonalista, specjalista SEO musi posiadać podstawową wiedzę w swojej dziedzinie. Teoria o algorytmach wyszukiwania, filtrach i czynnikach rankingowych oraz wiedza praktyczna. Na przykład nawet młodszy specjalista musi być w stanie przeprowadzić audyt techniczny strony, opracować kompetentne zadanie techniczne, a także zebrać semantykę i zgrupować.

Strategia pracy specjalisty SEO

Podstawowa wiedza nie wystarczy, by robić postępy. Ważne jest również, samodzielne stworzenie zakresu działań. Praca bez kompetentnej strategii, czyli bezmyślne usuwanie duplikatów, ślepe kupowanie linków i aktualizowanie tekstów, jest bardziej prawdopodobne, że zaszkodzi stronie niż pomoże. Bez znajomości specyfiki biznesu nie da się przeprowadzić wysokiej jakości optymalizacji.

Aby pracować nad strategią, specjalista SEO musi odpowiednio dobrać metody osiągania celów i określić budżet na pozycjonowanie strony internetowej. Uwzględniane są możliwości finansowe klienta pod które układany jest budżet. Na przykład, jeśli potrzebujesz artykułów wysokiej jakości, to szukasz dobrego autora, a jeśli proste opisy produktów, to bierzemy zewnętrznego copywritera. To samo ze stronami zewnętrznymi, analizujemy profil linków klienta i konkurencji i tworzymy przybliżoną listę stron z cenami. Istnieją szablony do tworzenia strategii, ale najlepiej jest konstruować je indywidualnie. Aby to zrobić, specjalista SEO musi być w stanie przeprowadzić analizę.

Specjalista SEO musi zrozumieć produkt i jak go promować, dlatego powinien przeanalizować:

  • Biznes klienta – doprecyzowanie cech modelu biznesowego, marginalności poszczególnych grup towarów lub usług.
  • Strona klienta – ocena wygody pracy, szybkości, tekstów, kodów.
  • Potencjalni nabywcy – trzeba zrozumieć ich potrzeby i wzorce zachowań.
  • Popyt – ocena sezonowości.
  • Analiza strony internetowej i kanałów promocyjnych konkurencji.
  • Analiza tekstu.
  • Analiza wyników wyszukiwania. Ponadto, aby stworzyć strategię, specjalista SEO bada wyniki wyszukiwania.

Jak nauczyć się tworzyć strategię SEO

Specjalista SEO
Specjalista SEO

Aby stworzyć strategię, trzeba też mieć wiedzę marketingową. Współczesny specjalista SEO to analityk, projektant i strateg. Musi znać podstawowe zasady wzorców i HTML, a także posiadać wiedzę techniczną i marketingową. Ponadto prawdziwy profesjonalista stale się uczy, ponieważ dziedzina szybko się rozwija i zmienia. Nie mniej ważne są umiejętności komunikacyjne, ponieważ musi umieć komunikować się z zespołem, od tego zależy wynik optymalizacji.

Aby zostać specjalistą SEO i znaleźć swoją niszę, lepiej wziąć udział w kursach. Po pierwsze, większość szkół internetowych zapewnia nieograniczony dostęp do materiałów edukacyjnych. Absolwent zawsze może wrócić na wykłady i zaktualizować wiedzę. Po drugie, niektóre szkoły pomagają w przygotowaniu rozmowy kwalifikacyjnej i zatrudnieniu. Przed ukończeniem kursu dają praktyczne zadanie lub projekt, na którym mogą doskonalić swoje umiejętności. Po trzecie, wiele szkół internetowych zapewnia naukę na raty i na odległość, co pozwala na naukę równolegle z główną pracą.

Poziom wynagrodzenia specjalisty SEO

Na płace mają tutaj wpływ dwa czynniki – doświadczenie zawodowe i referencje. Dobrze opłacani są z reguły multidyscyplinarni mistrzowie, do których obowiązków należy promocja i marketing internetowy oraz dodawanie treści do strony.

Ogólnie poziom zarobków specjalisty SEO zależy od:

  • Jak dobrze analizuje duże zbiory danych i śledzi w nich relacje.
  • Ile projektów zrealizował w konkurencyjnych niszach.
  • Czy zna język angielski, aby promować projekt na zagranicznych portalach.
  • Jak dobrze zarządza zespołem.
  • Czy podąża za trendami w branży i czy jest gotowy na eksperymenty.

Posiadając takie umiejętności można aplikować na stanowisko specjalisty SEO w projektach internetowych, agencjach internetowych lub firmach offline posiadających własny dział SEO. Specjalista SEO zarabia w granicach 6800 brutto, czyli 4800 złotych netto. Na wysokość zarobków wpływa staż pracy, wielkość firmy, w której jest zatrudniony oraz jej lokalizacja.

Wniosek

SEO to stosunkowo młoda, ale pożądana specjalizacja IT, którą można opanować zdalnie. Aby to zrobić, trzeba mieć określone umiejętności i wiedzę, przejść specjalistyczne szkolenie i zaangażować się w dogłębną analizę wybranej dziedziny. W rezultacie pomoże to w opanowaniu obiecującego zawodu i zarabianiu pieniędzy dzięki pracy zdalnej.