W Polsce działa nawet kilka tysięcy agencji ochrony osób i mienia. Pełnią one między innymi całodobową ochronę na strzeżonych osiedlach. Dzięki temu zwiększają poziom bezpieczeństwa. Czy to poczucie jest jednak prawdziwe? Wielokrotnie można usłyszeć informację o włamaniach czy kradzieżach z podziemnego garażu. W takiej sytuacji wiele osób domaga się odszkodowania. Czy wtedy agencja ochrony ponosi odpowiedzialność za sytuację? Jeśli rzeczywiście nie dopełniła swoich obowiązków, to czy warto w ogóle z niej korzystać? Czy inwestycja nie jest zwykłą stratą pieniędzy?
Co zawiera umowa świadczeń usług ochrony?
Każda agencja ochrony mienia lub osób zatrudniona na osiedlu opiera swoje działania o podpisaną umowę o świadczeniu usług ochrony. Zwykle zawiera ją wybrana agencja ochrony oraz zarządca reprezentujący wspólnotę mieszkaniową. W umowie zawierają się szczegółowe informacje na temat zakresu ochrony, jak i zobowiązań firmy. Właśnie omawiany zakres ma wpływ na to, czy w przyszłości można się dochodzić od agencji ewentualnych odszkodowań w przypadku kradzieży. W związku z tym należy szczegółowo zweryfikować zakres umowy.
Jednym z podstawowych obowiązków agencji ochrony jest utrzymanie porządku na wspólnej nieruchomości, a także jej monitorowanie. W dalszej kolejności podejmowanie niezbędnych działań prewencyjnych, które mają na celu zapobieganie kradzieżom, jak i włamaniom. W jaki sposób agencja może realizować te zadania? Po pierwsze wykonując regularne obchody nieruchomości, a także sprawdzając monitoring osiedla. Warto również zdawać sobie sprawę, że obowiązki ochrony często dotyczą tylko wspólnej nieruchomości, zwykle zatem części osiedla, które nie są przeznaczone do użytku osobistego właściciela lokali poszczególnych. W niektórych przypadkach umowa zawiera zapis o ewentualnych konsekwencjach kradzieży mienia z naszego własnego mieszkania. Najczęściej jednak brakuje tego typu zapisu. Natomiast ochrona fizyczna obiektów ponosi odpowiedzialność za mienie wspólnoty, jak i zabezpieczanie wspólnych części nieruchomości.
Jak się zachować w przypadku kradzieży?
Jeśli nastąpi kradzież, w pierwszej kolejności należy sprawdzić zakres umowy z agencją. W ten sposób można ustalić, czy bierze na siebie odpowiedzialność w przypadku kradzieży. Najłatwiejsze rozwiązanie sprawy następuje wtedy, gdy z umowy jasno wynika, że agencja bierze na siebie taką odpowiedzialność. W przeciwnym wypadku dochodzenie swoich praw może być naprawdę skomplikowane. Wciąż jednak jest możliwe. Jakie warunki trzeba spełnić, aby ubiegać się o odszkodowanie? Po pierwsze należy udowodnić, że pracownicy ochrony nie dochowali należytej staranności w pełnionych obowiązkach nadzorując konkretną nieruchomość wspólną. W dalszej kolejności należy wykazać związki przyczynowe i skutkowe między ich zaniedbaniem a kradzieżą. Obowiązek wykazania uchybień spoczywa na podmiocie, który dąży do uzyskania odszkodowania. Warto jednak pamiętać o kilku istotnych przepisach. Po pierwsze umowa o ochronie mienia nie jest umową rezultatu. Co to oznacza? To rodzaj umowy, która nakłada na wykonawcę osiągnięcie pewnego skutku, w tym wypadku zapobiegnięcie kradzieży. Warto również omówić umowę starannego działania. W tym wypadku zarówno pracownicy ochrony mienia, jak i ochrona osobista vip mają obowiązek naj najstaranniej wykonywać swoje obowiązki. Zatem nie ponoszą odpowiedzialności za kradzież, jeśli wykonywali swoje obowiązki starannie. W jaki sposób udowodnić staranność pracowników? Dobrym przykładem są potwierdzenia regularnych obchodów. Ponadto monitoring system kamer i jego stały podgląd. W tego typu sytuacjach nie ma możliwości dochodzenia się odszkodowania, ponieważ agencja wypełniła swoje obowiązki prawidłowo. Co więcej, posiada niezbite dowody, które potwierdzają ich dokonanie.
Jak wybrać odpowiednią agencję ochrony?
Wiadomo już, że kluczowa we współpracy z agencją ochrony jest umowa. Wiadomo już na jakie jej zapisy warto zwrócić uwagę. Wcześniej jednak należy poświęcić odpowiednio dużo uwagi wyborowi firmy ochroniarskiej. Czym powinna się charakteryzować? Przede wszystkim nie warto podpisywać umowy bez sprawdzenia agencji. Jest to zachowanie bardzo nieodpowiedzialne. Lepiej wybrać firmę, która działa na rynku od wielu lat i to w dodatku z sukcesami. Wyznacznikiem jakości jest również grono stałych klientów, którzy wystawiają pozytywne rekomendacje. Nie warto sugerować się ceną abonament, choć ta może być bardzo kusząca. Najtańsza firma może oferować niską jakość usług, a nawet kłopoty. Tym czasem chcemy sobie przecież zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa i zminimalizować ryzyko kradzieży. Czasami lepiej zapłacić więcej, ale mieć pewność, że współpracujemy z profesjonalną agencją. O jakości agencji świadczy także poziom komunikacji, a także prezencja ochroniarzy. Dobra firma dba o te wszystkie aspekty, ponieważ wizerunek jej pracowników ma również wpływ na renomę firmy. Wybierając starannie firmę ochroniarską, będziemy mogli spać spokojnie, ponieważ profesjonaliści zadbają o nasz dobytek.