Stoiska handlowe w galeriach

Stoiska handlowe w galeriach

Stoiska handlowe w galeriach i hipermarketach. szansa i niebezpieczeństwo. Wielu z nas marzy o założeniu własnej małej firmy. Na pierwszy rzut oka stragany (nawet te niewielkie) w galeriach handlowych, pasażach, hipermarketach i innych dużych sklepach mogą wydawać się ciekawym pomysłem. Ale czy to naprawdę dobry pomysł? Jakie są ekonomiczne szanse i zagrożenia związane z prowadzeniem stoiska handlowego?

Dobry biznesplan to podstawa

Punkt handlowy to zwodniczo prosty pomysł na duże pieniądze. Własny sklep czy punkt usługowo-gastronomiczny na biznesowej wyspie potrzebuje dobrego biznesplanu: bez dobrego biznesplanu łatwo się rozczarować.

Nasz biznesplan powinien uwzględniać przede wszystkim lokalizację galerii oraz rozmieszczenie planowanych w jej obrębie stoisk handlowych. Oczywiście nie ma sensu mieć kilku podobnych straganów z biżuterią lub wapowaniem w tym samym centrum handlowym. Sprawdźmy również ruch i otoczenie biznesowe planowanego stoiska. Pamiętajmy, że gęsty ruch na danej trasie komunikacyjnej dla sklepu to nie wszystko. Klienci mają tendencję do kupowania określonych towarów w określonych miejscach (np. przy wyjściu, w otoczeniu podobnych sklepów, na określonych piętrach), dobrze zbadanych przez teorię marketingu i psychologię społeczną. Dlatego asortyment pozostałych sklepów i ciągów komunikacyjnych w obrębie galerii jest kluczowy dla sukcesu biznesowego naszego stoiska targowego.

Rywalizacja o dobrą lokalizację w centrum handlowym jest zacięta. Nierzadko zdarza się, że na miejsce trzeba czekać rok. Nawet w przypadku nowo otwieranych centrów handlowych na miejsce trzeba czekać kilka miesięcy. Tak długi czas oczekiwania na otwarcie trzeba oczywiście doliczyć do kosztów eksploatacji.

Ile kosztuje prowadzenie stoiska handlowego?

Koszty komercyjnej wyspy wymagane do prowadzenia naszej działalności są zaskakująco niskie. Za jedyne 2000 zł możesz kupić piękną używaną wyspę komercyjną w klasycznym stylu. Nowe, duże galeryjne stoisko handlowe o stylowym wyglądzie kosztuje nawet 20 000 zł.

Stoiska handlowe w galeriach
Stoiska handlowe w galeriach

Podstawowym kosztem prowadzenia stoiska handlowego w galerii jest czynsz, który pobiera. Opłaty te są wysokie: w Warszawie to zwykle około 600 zł/m², w innych dużych polskich miastach to zazwyczaj 200 zł/m² miesięcznie. Co ciekawe, cena wynajmu klasycznego sklepu jest tylko nieznacznie wyższa.

Inne koszty, takie jak ubezpieczenia społeczne czy podatki, nie różnią się oczywiście od innych rodzajów działalności gospodarczej. Przy obniżonych stawkach ubezpieczeń społecznych i podatkowych oraz względnej łatwości prowadzenia tego typu działalności posiadanie własnego stoiska w centrum handlowym to świetny pomysł dla młodych ludzi rozpoczynających działalność gospodarczą.

Na wynajmujących stoiska handlowe w galeriach handlowych czyhają też pułapki. Wiele centrów handlowych pobiera znaczną ukrytą opłatę zwaną opłatą marketingową i usługową. Pułapką jest również wymagany okres najmu: wiele galerii wymaga długoterminowych umów.

Typowe i oryginalne pomysły na stoiska targowe

Mamy tysiące pomysłów na to, co chcemy sprzedawać na naszym stoisku galeryjnym. Stoisko targowe, które przykuwa uwagę klientów, nie musi oferować oryginalnego, nietypowego towaru. Dobrze sprawdzają się również produkty potrzebne na co dzień, ale trudno dostępne poza centrum handlowym. Na przykład wymienne stojaki na toner i tusz do drukarek są popularne wśród klientów: klienci boją się kupować te produkty przez Internet z powodu niepewności co do kompatybilności tonera i problemów ze zwrotem produktu. Tak więc stojaki na toner nie są oryginalnym pomysłem, ale z pewnością są opłacalne.

Dziś stoisko galerii to nie tylko sprzedaż towarów, nie tylko prostych usług, ale także doradztwo. Wydaje się, że jest to obszar, w którym możemy szukać ciekawej, oryginalnej niszy – czegoś zaskakującego. Coraz częściej spotykamy usługi kojarzone wcześniej z profesjonalnymi, zamkniętymi gabinetami w centrach handlowych. Nie dziwią nas już placówki banków w centrach handlowych. Można się jednak spodziewać, że wzorem USA i Europy Zachodniej będziemy coraz częściej korzystać z porad prawnych, księgowych, podatkowych, a nawet medycznych w galeriach handlowych.

Warto pamiętać, że stoisko handlowe w galerii można łączyć z innymi rodzajami działalności gospodarczej, zwłaszcza biznesami internetowymi. Wszyscy i tak potrzebujemy powierzchni magazynowej: warto ją intensywniej wykorzystywać. Dwukanałowa sprzedaż budek i sklepów internetowych z pewnością przyniesie nam większe dochody.

Stoiska z jedzeniem w centrach handlowych zawsze cieszą się dużą popularnością. Pamiętaj jednak, że to tania żywność przyciąga najwięcej uwagi klientów. Nie ma sensu sprzedawać drogich potraw i produktów, które są domowej roboty lub z egzotycznych kuchni. Konkurencja w tym segmencie jest duża, a popyt na tego typu produkty jest niewielki. Wyższe dochody przyniosą nam pyszne, popularne dania, które możemy zjeść szybko i łatwo, a co najważniejsze, jak najtaniej.

Nie zawsze dobrym pomysłem jest przechowywanie okazjonalnych przedmiotów i prezentów. W końcu obserwujemy je codziennie przy bardzo małym ruchu. Nie oczekujemy, że bibeloty, gadżety, upominki i dodatki, które trafią w nasze gusta, koniecznie przypadną do gustu innym.